Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing

Sneak preview: MAAK ZE GEK!
Bestverkochte managementboek van het jaar


Als ik spreek voor een zaal ondernemers vraag ik altijd: "Wie is gaan ondernemen omdat je anders bent?" 
Altijd steekt de meerderheid zijn hand op. 


Toch vinden óók veel ondernemers het lastig om zich te onderscheiden...

Daarom geef ik je in dit boek de 10 ingrediënten van de formule om op te vallen met je online marketing.

Sneak preview, inleidende hoofdstuk

WAT ER KAN GEBEUREN MET ONDERNEMERS DIE ZICH NIET ONDERSCHEIDEN

Uit het Jaaroverzicht ondernemend Nederland van de Kamer van Koophandel blijkt dat 40% van de startende zzp’ers en mkb-bedrijven binnen vijf jaar alweer strandt. Waar ligt dat aan? Is het de economie? Misschien, maar er is meer aan de hand. Kijk naar de grote winkelketens die de afgelopen jaren zijn omgevallen. Winkelen op internet krijgt daarvan meestal de schuld. En dat lijkt te kloppen: inderdaad wordt er elk jaar meer online geshopt, en worden er elk jaar veel nieuwe webshops geopend die concurreren met fysieke winkels in de winkelstraat. Maar nu komt het gekke: die webshops redden het óók lang niet allemaal. Uit een onderzoek van Creditsafe blijkt dat 50 van alle gestarte webshops binnen twee jaar alweer stopt. Dus wat is dan de échte reden dat veel ondernemers het niet redden?

Als je niet kunt opboksen tegen je concurrent – op internet of daarbuiten – is het verlagen van je prijzen de snelste manier om klanten terug te lokken. Dat lijkt misschien een logische stap, of misschien voel je je zelfs wel gedwongen. Maar het is te voorkomen. Door jezelf succesvol te onderscheiden van de rest geef je klanten redenen om voor jou te kiezen – redenen die niks met je prijs te maken hebben. Doe je dit goed, dan kun je zelfs je prijzen verhogen! Ook in een teruglopende markt. Maar doe je dit niet goed, dan is het verlagen van de prijzen vaak je enige redmiddel en moet je in het ergste geval misschien stoppen met je bedrijf.

DE ONDERNEMERSPARADOX

Met ondernemers is iets mafs aan de hand. Als ik spreek voor een zaal met ondernemers, vraag ik regelmatig of ze zijn gaan ondernemen omdat ze voelen dat ze anders zijn dan andere mensen. Altijd antwoordt een grote meerderheid daarop met ja. Jij hebt dat misschien ook wel. Je bent creatief, wars van autoriteit, hebt vrijheid nodig. Je bent anders: dat is echt een ondernemersdingetje.

Tegelijkertijd zeggen heel veel ondernemers tegen me dat ze het lastig vinden om zich te onderscheiden …

Ik noem dit de ondernemersparadox: je voelt je anders en tegelijkertijd vind je het lastig om jezelf te onderscheiden. Na het lezen van dit boek heb je daar geen last meer van.

ER GEBEURDEN BIZARRE DINGEN

In 2007 startte ik als ondernemer een experiment dat een aantal bizarre gevolgen zou hebben. Op dat moment in mijn leven hadden mijn vrouw Chiara en ik thuis twee kleine kinderen rondrennen – twee en vier jaar oud – waardoor we permanent bekaf waren.

Ik werkte parttime omdat ik minstens een dag in de week thuis wilde zijn met de kinderen, en ook omdat ik te moe was om fulltime te werken. Mijn geld verdiende ik door te freelancen als allround copywriter. Dat liep redelijk, maar eerlijk gezegd vond ik er geen bal aan. Ik was echt een broodschrijver, slecht gemotiveerd doordat ik mijn werk niet leuk vond en doordat ik op mijn tandvlees liep.

Als allrounder nam ik allerlei soorten klussen aan: ik schreef bijvoorbeeld artikelen voor personeelsbladen, handleidingen voor softwarepakketten en teksten voor de websites van grote bedrijven zoals Microsoft, Atos Origin, Nuon en SNS Bank. De meeste van die klussen vond ik dodelijk saai, met één uitzondering: het schrijven voor websites. Internet was enorm in opkomst en de online klussen vond ik hartstikke leuk. Bijna niemand had nog verstand van internet, ik ook niet. Mijn eigen website kreeg bijvoorbeeld bijna geen bezoekers: twee per dag, zestig per maand. Mijn site leverde nooit klanten op, die kreeg ik alleen maar via-via. Ik realiseerde me dat dit een kans was. Wat als ik me zou gaan onderscheiden door me te specialiseren in internet? Geen enkele copywriter deed dat.

Omdat ik dringend behoefte had aan iets waar ik energie van kreeg, besloot ik om er dan maar een experiment van te maken. Wat zou er gebeuren als ik tegen klanten zei dat ik alleen nog maar internetklussen aannam? Stel dat ik mijn agenda zou kunnen vullen met alleen maar opdrachten voor het schrijven van online teksten? Dan zou mijn werk opeens leuk zijn! Tja, het viel te proberen.

Mijn tijdelijke experiment moest online plaatsvinden, dat leek me logisch. Dus veranderde ik de tekst op mijn website en schreef ik dat ik internet-only was. Natuurlijk bewaarde ik wel een reservekopie van de oorspronkelijke tekst, want ik ging ervan uit dat ik die over een paar maanden weer terug zou zetten op mijn website. Ik deed ook nog iets anders: ik startte een blog, een artikelenwebsite. Op www.schrijvenvoorinternet.nl begon ik te vertellen wat ik leerde over het schrijven van teksten voor het web. Iedere keer als ik een inzicht kreeg, schreef ik er een stukje over. Het blog was een persoonlijk archief waar ik learnings bewaarde om ze te herlezen. Om dezelfde reden dat je oude notitieboekjes bewaart: soms lees je daar weer eens in en krijg je opnieuw een inzicht dat je vroeger ook al een keer hebt gehad.

Omdat ik eraan gewend was dat mijn website maar twee bezoekers per dag kreeg, ging ik ervan uit dat mijn nieuwe blog ook door haast niemand gelezen zou worden. Dat bleek een verkeerde inschatting, die al snel tot een gênante situatie leidde.

......

* * * * * * * * * * * * *

Lees snel verder en ontdek de bizarre gevolgen van mijn experiment

Lees dit en nog vele andere leerzame voorbeelden van online marketing die Maak ze gek! het bestverkochte managementboek van het jaar maakten.

Laat je mailadres achter en ontvang de rest van dit hoofdstuk + een speciale aanbieding..

Waarschuwing: je krijgt daarna ook mijn beruchte dagelijkse politiek incorrecte marketing-tip in je mail.

Aartjan van Erkel

Over de auteur


Aartjan van Erkel is de beruchtste copywriter van Nederland. Hij schreef de bestsellers Verleiden op internet, en Maak ze gek!, dat het bestverkochte boek van het jaar werd op Managementboek.nl.

Klanten van Aartjan zijn selfmade ondernemers die expert zijn in hun vakgebied. Hij helpt ze om supersterren te worden in hun markt, met onorthodoxe marketing.

"Absolute must-read."

Jos Burgers
Veelgevraagd spreker en bestsellerauteur
★★★★★ 

"Elke ondernemer die zichzelf serieus neemt moet dit boek gelezen hebben."

Ellen de Lange-Ros
Auteur & businesscoach zelfstandige professionals
★★★★★

"Lekker luchtig geschreven."

Tom Zouthout
Internet Marketeers
★★★★★ 

"Page turner."

Next Level Coach
★★★★★ 

"Lange tijd niet zo enthousiast geweest over een boek."

Mas75
★★★★★

"Kijk, zó schrijf je een marketingboek."

Jodi Leunissen
★★★★★ 

"Ik vloog er doorheen."

Corinne Keijzer
Marketingfacts
★★★★★ 

"In één ruk uit. Super gewoon!"

Inana
★★★★★

"Leest als een malle."

Marga van der Kroon
★★★★★ 

Boek

MAAK ZE GEK! - Aartjan van Erkel
Uitgeverij Van Duuren Management | 2016
208 pag | Paperback | € 22,50
Levertijd 1 werkdag | Gratis verzending

E-book

MAAK ZE GEK!  |  E-book
Digitaal boek leesbaar op elke e-reader & tablet.
Bestel 'm en begin direct met lezen.
EPUB  |  €22,50  |  Download direct

Luisterboek

MAAK ZE GEK!  |  Luisterboek
Compleet boek, voorgelezen door Aartjan zelf.
Beluister 'm op smartphone, tablet of computer. 
Audio (MP3) | €22,50 | Download direct